רכב הפנאי UX שנחנך על־ידי לקסוס ב־2018 היה עד לאחרונה הקטן בין דגמים אלה בארסנל שלה; ביוני האחרון הושק LBX. דגם זה היה שני בקטגוריה שלו, והתייחס ל־NX הגדול והוותיק ממנו כמו טויוטה C-HR לראב4 –ברצפה, בבסיס הגלגלים ובממדים, גם באופי העיצוב; בשני הדגמים האלה הוא בעיקר מופגן ובוטה, רחוק משמרנות ומסולידיות.

לא פחות חשוב: ב-2019 היה UX גם ללקסוס החשמלי הראשון, עם השקת גרסת 300e.
לקסוס UX עבר מתיחת פנים במאי 2022 והגרסה החשמלית בנובמבר אותה שנה. הדגם מיובא לישראל מ־2020, הגרסה החשמלית התייצבה כאן באותה שנה, לפני מספר חודשים החל שיווק המהדורה המחודשת, גם עם הנעה חשמלית, והרי היא כאן.

הקשר, פרטים
הבסיס של UX הוא רצפת GA-C, גרסת לקסוס ל־TNGA של טויוטה. בסיס הגלגלים הוא 264 ס"מ, האורך 450 ס"מ, הרוחב 184 ס"מ והגובה 154 ס"מ. הדגם הוצג בגרסת בנזין 2.0 ליטר אטמוספרי ו-173 כ"ס, היברידית עם 184 כ"ס ובהמשך עם מנוע חשמלי.

מנוע זה מייצר 204 כ"ס ו-30.6 קג"מ, ההנעה קדמית והביצועים נאים: 7.5 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש ועד ל-160 קמ"ש.

בגרסה החשמלית כיהנה סוללה של 54.3 קוט"ש לטווח של 315 ק"מ והספק הטעינה 50 קילוואט. להשוואה, היא כבדה מההיברידית ב-250 ק"ג ל-1785 ק"ג ונפח תא המטען קטן ב-75 ליטרים, ל-367 ליטרים.

לקסוס UX300e סמל
צילום: יואל פלרמן

מתיחת הפנים שנעשתה לרכב כוללת את כל המקובל בחידוש דגם: מרכיבים חיצוניים כמו פגושים ויחידות תאורה בחזית ומאחור חודשו אבל השינויים קטנים ביותר. בפנים, כך לקסוס, חומרים משופרים לאיכות ולבידוד, ובסביבת הנהג שינוי משמעותי: צג מרכזי של "12.3 מחליף כזה של "8 והוא קרוב יותר לנהג (14.3 ס"מ). השינוי מעמיק יותר וכולל החלפת משטח הפיקוד למגע בצג או תפעול קולי, קישוריות מלאה (אפל, אנדרואיד), כמו גם אפשרות לעדכונים מהאוויר (OTA). 

לקסוס מציינת כי המתלים וההגה כוילו מחדש לשיפור איכות הנסיעה והיכולת הדינמית.

שינוי משמעותי נעשה בגרסה החשמלית, וכעת גרסת 300e מארחת סוללה של 72.8 קוט"ש לטווח של 442-447 ק"מ (לפי רמת הגימור), וביחס לגרסה הפורשת מדובר בשיפור של 34% בסוללה, 42% בטווח. לא נעשו שינויים במנוע ובמערך הטעינה.

לקסוס UX החשמלי מוצע בישראל בשלוש רמות אבזור – 'קיושו' ב-260,000 שקלים; 'האדורי' ב-280,000 שקלים; 'טאקומי' ב-300,000 שקלים – ולמבחן קיבלנו את זו הראשונה. במפרט הבטיחות, בין השאר, עמעום אוטומטי, בלימה אוטונומית גם לתנועה חוצה מאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב נסיעה, ניטור שטח מת, עזר ביציאה מצומת.

באבזור: לד מלא, חישוקי "17, חיישני חנייה סביב ומצלמת נסיעה לאחור, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען (כולל במחוות רגל), להגה ולמושבים הקדמיים, בקרת אקלים דו-אזורית ופתחי מיזוג מאחור.

לקסוס UX300e איכות חומרים
צילום: יואל פלרמן

עיצוב, נוכחות
הממדים לא גדולים, ההופעה מאוד בולטת. הרכב כאמור לא גדול, אבל העיצוב המאוד מוחצן –'סבכת לקסוס' המגודלת, כונסי האוויר ויחידות התאורה המזוותים והמובלטים, הקווים במכסה תא המנוע ובמרכב הפנסים המובלטים והנפרדים מאחור עם יחידת תאורה למלוא הרוחב, קווים מודגשים בדלת תא המטען – יוצר כלי עם נוכחות מופגנת.

נהג, נוסעים
המשקוף הנמוך מחייב את הגוף להתכופף, אבל המרחב מלפנים טוב. איכות החומרים, ההרכבה והגימור ראויה כנדרש ברכב של מותג יוקרה, כך גם תפעול הפקדים והמתגים. העיצוב המחודש של סביבת הנהג יצר מופע מעט עדכני ומתקדם יותר. הנדסת האנוש שופרה מאוד עם ביטול משטח המגע, והשליטה הנפרדת והמאוד ברורה בבקרת האקלים מבורכת. הפקד האחראי על שינוי מצבי הניהוג נפרד, ברור וייחודי במיקומו (מעל ההגה מימין) ומוסיף חינניות לעיצוב; בצד השני פקד לביטול בקרת היציבות. וגם זה מצוין.

הצג הגדול פונה לעבר הנהג ויש לכך יתרונות רבים בנהיגה, כאשר רוצים בכל זאת לעסוק באודיו או לשנות ניווט. לגבי הראשון, שליטה מלאה אפשרית דרך ההגה, לגבי השני, קל ופשוט למדי תוך כדי נהיגה. תנוחת הנהיגה טובה אם־כי לא ממש גבוהה ביחס לז'אנר, שדה הראייה טוב לפנים, יש קצת שטח מת בגלל כושר הכיסוי של המראות ולאחר זה לא להיט; מצלמת 'מעוף ציפור' זמינה רק ברמת הגימור הגבוהה ביותר. המושב ממש נוח, כפי שעלה בנהיגה רצופה וארוכה של למעלה מ-300 ק"מ, וטווח הכוונון שלו טוב.

הכניסה והיציאה למושב האחורי אינן נוחות אף הן ומאותה סיבה, המרחב סביר לשני נוסעים מבוגרים, מרווחי הרגליים סבירים, מרווחי הראש טובים פחות, גבוליים לאנשים בגובה 1.85 מטר; על עיצוב משלמים.

תא המטען קטן ביחס לרכב פנאי בגודל כזה אך עדיין יעיל, הוא עשוי היטב והתפעול החשמלי מבורך.

לקסוס UX300e סביבת נהג
צילום: יואל פלרמן

מנוע, ביצועים
נתוני המנוע אינם מרטיטים אבל הביצועים בפועל טובים מאוד. מעבר ליציאה מיידית מהמקום, הרכב צובר מהירות באופן מאוד יעיל – גם ברמה התלת-ספרתית, גם בעליות בגליל, גם בעקיפות בתנאים מכבידים. יחסית, הרכב אינו כבד והמנוע חשמלי מנפק הרבה מומנט כבר בסל"ד ממש נמוך ועושה זאת באופן מיידי.

הטווח בפועל ראוי בהחלט. עם תחילת הנסיעה הצהירה הסוללה על טווח של 390 ק"מ, ואת מסלול המבחן סיימה עם טווח כולל יעיל בפועל של 377 ק"מ. אז כן, לא נהגתי בכביש 6 במהירויות ממש גבוהות אבל כן כנדרש על-פי חוק, הקטעים ההרריים התלולים היו גם קצרים, ואת העקיפות ההן שעושים ביעילות מרשימה צמצמתי למה שצריך, חלק קטן בנהיגה היה ללא מיזוג – אבל הדגם המחודש של UX החשמלי הוא כעת בעל טווח שימושי. השיפור ממש משמעותי, וחבל רק שהספק הטעינה המהירה נותר נמוך כשהיה.

מכיוון שסביבת הנהג מבוססת על זאת של הגרסאות הרגילות, פקדי ההילוכים משמשים לבלימה רגנרטיבית יעילה (אם-כי לא לנהיגה בדוושה אחת). אגב, סימול מצב הסוללה בלוח המחוונים הוא באיור של משאבת דלק.

לקסוס UX300e גריל
צילום: יואל פלרמן

נוחות, התנהגות
נוחות הנסיעה בהחלט טובה, והרכב סופג כנדרש את רוב סוגי השיבושים למיניהם, בעיר ובכפר, בכביש המהיר ובזה המשני, ורק שקעים בוטים מועברים פנימה. איכות הנסיעה טובה אף היא; אין רעשים כלשהם מהמנוע וממערכות נלוות, רעשי הסביבה והכביש מוחרשים ועוצמת הרוח סבירה בהחלט וזו נשמעת החל ב-110-120 קמ"ש.

נוחות הנסיעה ראויה גם בשבילים מפולסים, והרכב התגבר היטב על שינויי גובה (חריצי מים וכאלה) סבירים.

היכולת הדינמית של הרכב שופרה – גם בגלל כיול המתלים; UX חוצה היטב קטעי דרך מפותלים ועושה זאת בקצב מכובד ביותר. אין לו התכוונות ספורטיבית, יש לו יכולת מכובדת בהחלט.  

גם ההגה טופל וכעת הוא טוב יותר; במצב הרגיל הוא קל, מתאים לעיר והוא די בסדר בשיוט מהוגן מחוצה לה. מצב 'ספורט' המחדד את תגובת המערכת (על חשבון הטווח) משפר גם את משקל ההגה, מצמצם שטח מת ובכלל מוסיף קצת פלפל.

לקסוס UX300e פרופיל
צילום: יואל פלרמן

סיכום, תמורה
המהדורה המחודשת של לקסוס UX300e טובה מזו המקורית – סביבת הנהג עודכנה, נוחות הנסיעה ואיכותה כמו-גם היכולת הדינמית שופרו, והם בהחלט ראויים וטווח הנסיעה בחשמל הוגדל וכעת הוא יעיל ולטווח נסיעה טוב. בנוסף הרכב עשוי היטב, ומעניק את הנדרש מכלי של מותג יוקרה. מנגד, הכניסה והיציאה אינן נוחות, מרחב הפנים מאחור אינו נרחב ובהקשר החשמלי הספק של 50 קילוואט הוא בהחלט נמוך מדי.

בצד השני של משוואה זאת המחיר, 260,000 שקלים לרכב הנבחן, מחיר זה גבוה מדגמים חשמליים עם נתונים דומים, אבל הוא בהחלט אטרקטיבי בהינתן מותג היוקרה החתום על הרכב ואותן איכויות שצוינו לעיל.

כך שמי שרוצה דגם פנאי חשמלי של מותג יוקרה ובמחיר סביר ביחס, כדאי לו, וביותר ממובן אחד, שיתרשם מלקסוס UX300e.